Ter hoogte van de Maeslantkering in Hoek van Holland ligt het recreatiegebied Oranjebonnenpolder. Om het netwerk van paden te verbinden met de recreatieve routes langs de Nieuwe Waterweg is een nieuwe spoorwegbrug gerealiseerd waar wandelaars, fietsers en ruiters te paard kunnen oversteken.
De typologie van de brug grijpt terug naar de 19de eeuwse ’covered bridges’ in de binnenlanden van Amerika. Dit waren overdekte houtconstructies in de vorm van een stal zodat paarden ‘vrijwillig’ overstaken en niet schrokken van opstuimend water of voorbijrazende locomotieven. Een praktische, illusionaire vondst die ook voor dit project een bruikbare oplossing bood.
De constructie van de brug is tweeledig en bestaat uit een geknikt wegdek van beton met een houten bovenconstructie van vier kruislings gelamineerde portalen. Tezamen vormen zij een grondvast bouwwerk met een archetypisch silhouette. Om tot een verder doorgevoerde abstractie te komen, zijn de houten geveldelen met grafietverf geschilderd en is het zadeldak bedekt met gepatineerd zink.
Doordat de ruiterbrug op het hoogste punt van het talud is geplaatst, torent het silhouette van de brug boven de horizon uit. Zo is aan het landschap een opvallend teken toegevoegd dat vanuit de wijde omtrek te herkennen is.
Project
:
Ruiterburg
Locatie
:
Oranjebonnepolder
Ontwerp
:
2016-2019
Status
:
Gerealiseerd
Opdrachtgever
:
Gemeente Rotterdam
Fotografie
:
René de Wit
Nominatie
:
Rotterdamse Architectuurprijs
Publicatie
:
Jaarboek 2019-2020